بدافزار در مقابل ویروس - تفاوت چیست؟

بسیاری اصطلاحات بدافزار و ویروس به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما آنها کاملاً یکسان نیستند. بنابراین این دو در مواردی متفاوت عمل میکنند.



فرق ویروس و بدافزار چیست؟



با درود به کاربران و بازدید کنندگان عزیز سایت تخصصی نادمارکت

جهت خرید لایسنس اورجینال آنتی ویروس نود 32 بر روی لینک رو به رو کلیک کنید:خرید لایسنس نود 32

جهت خرید لایسنس اورجینال ویندوز 10 و 11 بر روی لینک رو به رو کلیک کنید:خرید ویندوز




بسیاری از افراد از اصطلاحات "بدافزار" و "ویروس" به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما آنها کاملاً یکسان نیستند. تفاوت بین بدافزار و ویروس "خرید آنتی ویروس نود 32" در این است که بدافزار اصطلاح کلی است و ویروس‌ها فقط یکی از انواع بدافزار در میان بسیاری از انواع دیگر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد بدافزارها در مقابل ویروس ها و نحوه محافظت از خود در برابر هر دوی آنها، ادامه مطلب را بخوانید.


تفاوت بین بدافزار و ویروس چیست؟

بدافزار اصطلاحی است برای هر نرم افزار مخربی که به طور خاص برای آلوده کردن و آسیب رساندن به سیستم میزبان یا کاربر آن نوشته شده است. ویروس کامپیوتری تنها یک نوع بدافزار است. همانطور که همه مربع ها مستطیل هستند (اما همه مستطیل ها مربع نیستند)، همه ویروس ها بدافزار هستند، اما همه بدافزارها ویروس نیستند، بنابراین هم ویروس ها و هم بدافزارها از انواع نرم افزارهای مخرب هستند، اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. اگر از خود می‌پرسید که آیا بدافزار و ویروس‌ها یکسان هستند، پاسخ قطعی «نه» است. دسته نرم افزارهای مخرب شامل ویروس ها، جاسوس افزارها، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم، باج افزارها و انواع دیگر نرم افزارهای مضر می باشد. دانستن تفاوت‌های بین ویروس‌ها و سایر انواع بدافزار برای پیشگیری و همچنین حذف مفید است.


فرق ویروس و بدافزار چیست؟


یک ویروس کامپیوتری طوری طراحی شده است که خودش را کپی کرده و تا حد امکان به دستگاه های دیگر سرایت کند، درست همانطور که یک ویروس بیولوژیکی میزبان خود را آلوده می کند، خود تکثیر می شود و به میزبان های جدید سرایت می کند. ویروس‌های رایانه‌ای با آلوده کردن برنامه‌ها و ایمیل‌ها تکثیر می‌شوند و می‌توانند از طریق ذخیره‌سازی قابل جابجایی، وب‌سایت‌های آلوده، پیوست‌های ایمیل و حتی روترهای شبکه منتقل شوند. پس ویروس نوع خاصی از بدافزار است که می تواند خود را تکثیر کرده و از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر پخش کند. اغلب خود را به یک برنامه یا فایل قانونی متصل می کند و می تواند با خراب کردن یا حذف داده ها، اختلال در عملکرد سیستم یا حتی باعث از کار افتادن کل سیستم شود. ویروس ها معمولاً به مداخله انسانی نیاز دارند، مانند اجرای یک فایل یا برنامه آلوده، تا فرآیند تکثیر آنها آغاز شود.


اینکه ویروس دقیقا چه کاری انجام می دهد به سطح پیچیدگی آن بستگی دارد. کدهای مخرب ساده به هارد دیسک شما آسیب می زند یا فایل ها را حذف می کند. یک ویروس پیچیده‌تر ممکن است در رایانه شما پنهان شود و در فعالیت‌های ناخواسته مانند پخش هرزنامه شرکت کند. ویروس های بسیار پیشرفته که ویروس های چند شکلی نامیده می شوند، کد خود را تغییر می دهند تا از شناسایی اجتناب کنند. بالاتر از بدافزارها و ویروس ها یک دسته بزرگتر و فراگیر وجود دارد: شامل سایر تهدیدات آنلاین مانند فیشینگ، سرقت هویت، تزریق SQL و غیره می شوند.


از سوی دیگر، بدافزار، مخفف «نرم افزار مخرب»، اصطلاح گسترده تری است که انواع مختلفی از نرم افزارهای مخرب را در بر می گیرد. بدافزارها نه تنها شامل ویروس‌ ها، بلکه سایر اشکال نرم‌ افزار مضر مانند کرم‌ ها، تروجان‌ ها، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم، جاسوس‌ افزارها، باج‌ افزارها و غیره هستند. این اشکال مختلف بدافزار ویژگی‌ ها و روش‌ های آلودگی خاصی دارند. در حالی که ویروس ها ماهیت خود-تکثیر شونده خاصی دارند، بدافزار اصطلاح کلی تری است که هر نرم افزار طراحی شده برای آسیب رساندن یا سوء استفاده از سیستم ها و شبکه های کامپیوتری را توصیف می کند. این می تواند از طریق روش های مختلفی مانند پیوست های ایمیل، دانلودهای آلوده، وب سایت های مخرب و یا حتی از طریق آسیب پذیری در سیستم عامل ها یا نرم افزار توزیع شود.


چرا ویروس ها و بدافزارها اشتباه گرفته می شوند؟


چرا ویروس ها و بدافزارها اشتباه گرفته می شوند؟

سردرگمی در مورد تفاوت بین ویروس و بدافزار به تشخیص نام ریشه ای می رسد. هنگامی که یک کلمه یا اصطلاح در ذهنیت جمعی ریشه دوانده است، تمایل به ماندگاری دارد. اولین بدافزار در دهه 1970 "ویروس" نام گرفت. اولین برنامه های ضد بدافزار منتشر شده در دهه های 1980 و 1990 "آنتی ویروس" نامیده شدند، زیرا این مشکل اصلی در آن زمان بود. امروزه بسیاری از چنین ابزارهایی از این نام استفاده می کنند، بخاطر همین هست که گاهی اوقات ویروس ها و بدافزارها با هم اشتباه گرفته می شوند زیرا اصطلاح "ویروس" اغلب به صورت محاوره ای برای اشاره به هر نرم افزار یا برنامه مخرب استفاده می شود. این تعمیم می تواند منجر به درک نادرست از تفاوت های خاص بین ویروس ها و انواع دیگر بدافزارها شود.


علاوه بر این، اصطلاحات "ویروس" و "بدافزار" گاهی اوقات به جای یکدیگر در مکالمات معمولی و حتی در رسانه ها استفاده می شوند که می تواند به سردرگمی کمک کند. افراد ممکن است از این اصطلاحات بدون درک تفاوت های فنی بین آنها استفاده کنند. علاوه بر این، هم ویروس‌ ها و هم سایر بدافزار ها می‌توانند انواع آسیب‌ های مشابهی را به سیستم‌ های کامپیوتری وارد کنند، مانند خرابی داده‌ ها، خرابی سیستم یا دسترسی غیرمجاز. این شباهت در پیامدها می تواند تمایز بین این دو را برای افراد غیر فنی دشوار کند. توجه به این نکته ضروری است که در زمینه های فنی و امنیت سایبری، تمایز بین ویروس ها و بدافزارها به رسمیت شناخته شده است.


پس انواع دیگری از بدافزارها نیز وجود دارد؟

کاملا! - چشم انداز امنیت سایبری در حال تحول است. متأسفانه، تعداد «مجرمان سایبری» بیش از هر زمان دیگری بیشتر شده است. آنها ( از نظر مالی و غیره ) انگیزه دارند تا نوآوری کنند. امروزه ویروس ها تنها خطری نیستند که کاربران اینترنت با آن مواجه هستند، بدافزار اصطلاح گسترده‌ای است که انواع مختلفی از نرم‌افزارهای مخرب را در بر می‌گیرد که برای ایجاد اختلال، آسیب یا دسترسی غیرمجاز به سیستم‌ها یا شبکه‌های رایانه‌ای طراحی شده‌اند. در اینجا چند نوع رایج بدافزار آورده شده است::


انواع بدافزارها


▪ کرم‌ ها - Worm : کرم‌ ها بدافزارهای خودتکثیری هستند که بدون نیاز به دخالت کاربر در شبکه‌ ها پخش می‌شوند. آنها می توانند از آسیب پذیری های موجود در سیستم عامل ها یا پروتکل های شبکه برای انتشار سوء استفاده کنند و می توانند باعث تراکم شبکه یا اجازه دسترسی غیرمجاز شوند، وظیفه اصلی آن پرش از رایانه ای به رایانه دیگر است، اغلب بدون انجام کاری فراتر از تکرار.

ابزارهای تبلیغاتی مزاحم - Adware : تبلیغات ناخواسته را نمایش می دهد که اغلب به صورت پاپ آپ، بنر یا تغییر مسیر است. در حالی که به اندازه انواع دیگر بدافزارها مخرب نیست، اما ابزارهای تبلیغاتی مزاحم می توانند مزاحم باشند و بر تجربه کاربر تأثیر منفی بگذارند.


Scareware : نوعی نرم افزار مخرب یا تاکتیک فریبنده است که هدف آن فریب دادن و ترساندن کاربران به انجام اقدامات خاصی مانند دانلود یک راه حل یا ارائه اطلاعات است. معمولاً شامل نمایش عکس ها یا پیام های هشدار دهنده بر روی صفحه نمایش کاربر است که نشان می‌دهد سیستم آن‌ها به بدافزار آلوده شده است یا با مشکلات مهمی مواجه است. گاهی اوقات بارگیری به خودی خود بدافزار خواهد بود، و در برخی مواقع مجبور می شوید برای نرم افزارهای بی فایده هزینه پرداخت کنید.

نرم افزارهای جاسوسی - Spyware : نرم افزارهای جاسوسی برای جمع آوری اطلاعات در مورد فعالیت های کاربر بدون اطلاع یا رضایت او طراحی شده اند. می‌تواند ضربه‌های کلید را کنترل کند، رمزهای عبور را ضبط کند، رفتار آنلاین را ردیابی کند و داده‌های حساس را به طرف‌های غیرمجاز منتقل کند.


باج‌ افزار - Ransomware : باج‌ افزار فایل‌ های قربانی را رمزگذاری می‌کند یا سیستم او را قفل می‌کند و تا زمانی که باج پرداخت نشود، آن را غیرقابل دسترس می‌کند. این یک نوع بدافزار مخرب است که می تواند آسیب مالی و عملیاتی قابل توجهی ایجاد کند.

Rootkit: سخت ترین برای شناسایی و حذف، این کیت ها خود را در اعماق رایانه شما دفن می کنند و انواع فعالیت های غیرقانونی را انجام می دهند، از جمله سرقت اطلاعات کاربر (مشابه جاسوس افزار)، ارسال ایمیل های هرزنامه، شرکت در حملات DDOS یا اعطای دسترسی از راه دور به هکرها.


تروجان ها - Trojans : تروجان ها هنگام انجام فعالیت های مخرب در پس زمینه، خود را به عنوان نرم افزار قانونی پنهان می کنند. آنها می توانند درهای پشتی ایجاد کنند، اطلاعات حساس را سرقت کنند یا کنترل از راه دور سیستم آلوده را فعال کنند.

برخی از اینها با هم همپوشانی دارند و تمایزها می تواند گیج کننده باشد. برای بسیاری از مردم در نهایت این مهم نیست. نکته این است که شخصی در تلاش است تا کارهای بدی روی رایانه شما یا با آن انجام دهد و شما فقط می خواهید آنها را متوقف کند.


چه نوع دستگاه هایی می توانند تحت تأثیر قرار گیرند؟


ویروس ها و بدافزار ها چه تفاوتی با هم دارند؟


بدافزار می تواند به هر نوع دستگاهی آسیب برساند، گرچه بسته به آنچه استفاده می کنید از درجات مختلفی در خطر خواهید بود. رایانه های شخصی ویندوزی محبوب ترین هدف هستند زیرا آنها پرکاربردترین سیستم های رایانه ای هستند. رایانه‌های مک برای سال‌ها توسط سازندگان بدافزار نادیده گرفته شدند، زیرا در آن زمان سهم بازار کمتری داشتند، اما با افزایش محبوبیت، بدافزار مک نیز ظاهر شد. گوشی‌ های هوشمند و تبلت‌ ها نیز علیرغم امنیت نسبتاً بالاتر ممکن است به بدافزار آلوده شوند. در حالی که شما فقط می‌توانید برنامه‌ها را در آیفون خود از طریق اپ استور رسمی دانلود کنید، کاربران اندروید آنقدرها هم محدود به Google Play نیستند. با این حال، در حالی که هر دو شرکت با جدیت در فروشگاه‌های خود گشت می‌ زنند، بدافزار گاهی اوقات موفق می‌شود به صورت مخفیانه وارد شده و چند نرم افزار را قبل از حذف شدن، آلوده کند.


چگونه می توانم ببینم کدام یک را دارم؟

اکثر بدافزارها تمام تلاش خود را می کنند تا از شناسایی در امان کنند، اگرچه انواعی وجود دارند که به اعلام حضور خود متکی هستند. برای مثال، باج‌افزار آشکارا شما را از یک تهدید مطلع می‌کند. سایر اشکال بدافزار، مانند نرم افزارهای جاسوسی، سعی می کنند تا حد امکان مخفی باشند. هدف آن ها جمع آوری اطلاعات است و موظف است این کار را بدون شناسایی انجام دهند.


برخی از علائم رایج ویروس مخرب، صرف نظر از نوع آن این است که کامپیوتر شما را به طور ناگهانی بسیار کند می کند. این اغلب به این معنی است که یک بدافزار منابع رایانه شما را اشغال می کند. البته، دلایل دیگری به غیر از بدافزار وجود دارد که می‌تواند باعث مشکلات عملکرد رایانه شما شود، و ما توصیه‌هایی در مورد نحوه افزایش سرعت رایانه شخصی ویندوز ارائه می‌کنیم. اما همیشه باید با بررسی اینکه آیا سیستم به بدافزار و ویروس آلوده شده است یا نه شروع کنید. و از آنجایی که بسیاری از برنامه های بدافزار نصب نرم افزار ضد بدافزار را مسدود می کنند، شما باید همیشه یک نرم افزار ضد آن "خرید لایسنس Eset internet security" نصب داشته باشید.


آیا برای جلوگیری از بدافزار به آنتی ویروس نیاز دارم؟


جلوگیری از بدافزار با آنتی ویروس


🛡️ برای کمک به جلوگیری از آلودگی به بدافزار ها، به شدت توصیه می شود که نرم افزار آنتی ویروس را روی رایانه خود نصب کنید. نرم افزار آنتی ویروس نقش مهمی در دفاع از سیستم شما در برابر انواع مختلف بدافزار ها از جمله ویروس ها، کرم ها، تروجان ها، باج افزارها و غیره ایفا می کند. برنامه های آنتی ویروس به طور منظم فایل ها، برنامه ها و داده های دریافتی را برای شناسایی و حذف بدافزار اسکن می کنند. آنها از ترکیبی از تشخیص مبتنی بر امضا ( تطبیق با الگوهای بدافزار شناخته شده ) و تجزیه و تحلیل اکتشافی ( شناسایی رفتار مشکوک ) برای شناسایی و کاهش تهدیدها استفاده می کنند. علاوه بر این، نرم افزار آنتی ویروس اغلب شامل ویژگی هایی مانند حفاظت در زمان واقعی، محافظت از مرور وب، اسکن ایمیل و عملکرد فایروال است تا امنیت جامعی را برای سیستم شما فراهم کند.


در حالی که نرم افزار آنتی ویروس جزء ضروری دفاع شما در برابر بدافزارها است، تمرین عادات محاسباتی ایمن نیز مهم است. این شامل به روز نگه داشتن سیستم عامل و نرم افزار شما، محتاط بودن در مورد پیوست های ایمیل مشکوک یا دانلود ها، اجتناب از کلیک کردن بر روی لینک های ناشناس و تهیه نسخه پشتیبان از داده های مهم است. به یاد داشته باشید، یک رویکرد لایه‌ای به امنیت توصیه می‌شود که نرم‌افزار آنتی‌ ویروس را با سایر اقدامات امنیتی برای حفاظت بهینه ترکیب کند. 🚀


بسته‌ های نرم‌افزاری خوب ضد بدافزار همچنین بر کلاینت‌ های ایمیل و مرور وب نظارت می‌کنند و پایگاه داده‌ای از سایت‌ های خطرناک شناخته شده و گزارش‌ شده را نگهداری می‌کنند. اگر سعی کنید از سایتی بازدید کنید که دارای بار مخرب است، نرم افزار آنتی ویروس شما حتی از بارگیری وب سایت باز می دارد. به همین ترتیب اگر یک پیوست مشکوک از طریق ایمیل وارد شود، نرم افزار آنتی ویروس شما آن را شناسایی کرده و پیوست را به یک پوشه قرنطینه منتقل می کند، جایی که از باز کردن آن منع شده اید. اگر تأیید کردید که پیوست قانونی است، می‌توانید فایل را به یک پوشه معمولی منتقل کنید.


یک راه حل واحد برای بدافزارها و ویروس ها

شما نباید نگران نوع دقیق بدافزاری باشید که می‌ خواهد سیستم شما را آلوده کند - می‌ خواهید از همه آن‌ها جلوگیری کنید! بهترین راه برای جلوگیری از عفونت بدافزار و بازیابی زمانی که مشکلی پیش می‌آید، استفاده از نرم‌ افزار آنتی‌ ویروس قوی است. انواع آنتی ویروس ها تشخیص و پیشگیری جامع در برابر ویروس‌ ها، بدافزار ها، جاسوس‌ افزار ها، باج‌افزار ها، فیشینگ و سایر تهدیدها را ارائه می‌دهند و آن را به یک راه‌ حل قابل اعتماد برای محافظت همه جانبه تبدیل می‌کنند.


سایت نادمارکت فعالیت خود را از سال 94 با ارائه محصولات آنتی ویروس های خانگی و سازمانی - ویندوز - ویندوز سرور و آفیس آغاز نموده و توانست با ارائه خدمات موثر به یکی از برترین و بزرگترین ارائه دهنده محصولات اورجینال تبدیل شود، تا محصولات متنوع و اورجینال را به کاربران ارائه دهد. کارشناسان نادمارکت با پشتیبانی فنی و قدرتمند پاسخگوی همیشگی نیاز های کاربران عزیز جهت بهترین راهنمایی ها و راهکارها در قالب محصولات اورجینال هستند. شما کاربران گرامی میتوانید خرید خود را با خیال راحت و دریافت پشتیبانی کامل انجام دهید.

لطفا قبل از هر گونه سوالی قسمت سوالات متداول مطالعه شود، به صورت کلی ما مشتاقانه آماده هستیم، تا تمام سوالات و نیازهای شما را پاسخگو باشیم.

تلگرام: ID = @nodmarket (فقط ارسال پیام)
وآتس آپ: 09338809387 (فقط ارسال پیام)
تماس 1: 09338809387
تماس 2: 01334556373

نماد اعتماد