راه های جلوگیری از حملات بدافزار و باج افزار

با توجه به جهش در بدافزارها در سطح جهانی، نیاز به آگاهی از حملات مختلف بدافزارها و نحوه محافظت از رایانه در برابر آنها است.



جلوگیری از حملات بدافزارها و باج افزار



با درود به کاربران و بازدید کنندگان عزیز سایت تخصصی نادمارکت

جهت خرید لایسنس اورجینال آنتی ویروس نود 32 بر روی لینک رو به رو کلیک کنید:خرید لایسنس نود 32

جهت خرید لایسنس اورجینال ویندوز 10 و 11 بر روی لینک رو به رو کلیک کنید:خرید ویندوز




این مقاله را با تیم ، دوستان یا خانواده خود به اشتراک بگذارید تا به آنها کمک کند که چگونه از حملات بدافزار و باج افزار جلوگیری کنند.



بدافزار ها و باج افزار ها دو مورد از رایج ترین انواع حملات سایبری هستند. بدافزار یک اصطلاح کلی برای هر نرم افزار مخربی است که می تواند به رایانه یا شبکه شما آسیب برساند. باج‌ افزار نوعی بدافزار است که فایل‌ های شما را رمزگذاری می‌کند و برای رمزگشایی از آنها باج می‌خواهد. حملات بدافزار و باج‌ افزار توسط عوامل مخرب انجام می‌شوند که هدف آنها دسترسی غیرمجاز به رایانه‌ ها، شبکه‌ ها و سیستم‌ ها به منظور سرقت اطلاعات حساس، اختلال یا درخواست پرداخت باج است. جلوگیری از این حملات برای حفاظت از داده های شخصی و سازمانی بسیار مهم است. با توجه به اینکه جهش در بدافزار ها در سطح جهانی افزایش می یابد ، نیاز به آگاهی از حملات مختلف بدافزارها و نحوه محافظت از رایانه در برابر آنها حیاتی است.


بدافزار و روش های جلوگیری


بدافزار چیست و انواع آن کدام است؟


بدافزار، مخفف نرم افزار مخرب، به هر نرم افزاری اطلاق می شود که برای آسیب رساندن یا سوء استفاده از دستگاه ها، شبکه ها یا افراد طراحی شده باشد. اغلب بدون رضایت یا آگاهی کاربر به سیستم ها نفوذ می کند و قصد دارد اطلاعات حساس را به سرقت ببرد، اخلال ایجاد کند یا دسترسی غیرمجاز به منابع را به دست آورد. در اینجا چند نوع رایج بدافزار آورده شده است :


ویروس ها : یک ویروس کامپیوتری خود را به یک برنامه یا فایل قانونی متصل می کند و زمانی که فایل آلوده اجرا می شود، تکثیر می شود. می‌تواند داده‌ ها را تغییر داده یا حذف کند، فایل‌ ها را خراب کند یا در سراسر شبکه پخش شود.

کرم ها - Worms : کرم‌ ها شبیه ویروس‌ ها هستند اما می‌توانند بدون نیاز به هیچ اقدامی از سوی کاربر پخش شوند. آن‌ ها از آسیب‌ پذیری‌ های سیستم‌ها سوء استفاده می‌کنند و از اتصالات شبکه برای "خود تکراری" استفاده می‌کنند و باعث آسیب به شبکه‌ ها و سیستم‌ ها می‌شوند. این یک بدافزار خطرناک است. با کپی کردن خود بدون اتصال به برنامه یا اجرای آن توسط کاربر، می تواند به راحتی از طریق شبکه به رایانه های دیگر سرایت کند

باج‌ افزار : باج‌ افزار داده‌ های کاربر را رمزگذاری می‌کند و آن‌ ها را غیرقابل دسترس می‌کند و سپس در ازای بازگرداندن دسترسی، باج می‌خواهد. از طریق پیوست های ایمیل، وب سایت های مخرب یا آسیب پذیری های نرم افزاری پخش می شود.

Keyloggers : کی لاگر ها "کی لاگر چیست؟" ضربات کلید را روی یک دستگاه ضبط می کنند، به طور بالقوه نام کاربری، رمز عبور، شماره کارت اعتباری یا سایر اطلاعات حساس را ضبط می کنند. آنها می توانند مبتنی بر نرم افزار (برنامه های مخرب) یا مبتنی بر سخت افزار (دستگاه های فیزیکی متصل به رایانه) باشند.

ابزارهای تبلیغاتی مزاحم : ابزارهای تبلیغاتی بیش از حد، اغلب به شیوه ای مخرب نمایش داده می شوند. این می تواند عادات مرور کاربران را برای تولید تبلیغات هدفمند یا حتی هدایت کاربران به وب سایت های مخرب هدایت و ردیابی کند. این یک نرم افزار مخرب است. پس از نصب بر روی رایانه، به صورت خودکار تبلیغات بنر ، پنجره های بازشو که نمی توانند بسته شوند را نشان می دهد یا تبلیغات را بارگیری می کند.

نرم افزار های جاسوسی : نرم افزار های جاسوسی به طور مخفیانه بر فعالیت کاربران نظارت می کند و اطلاعات حساسی مانند رمز های ورود، جزئیات کارت یا سابقه مرور را جمع آوری می کند. همچنین می‌تواند وب‌کم‌ ها را هک کند یا ضربه‌ های کیبورد را ضبط کند. به طور کلی نوعی بدافزار است که به طور مخفیانه اطلاعات شخصی و حرفه ای کاربر را جمع آوری می کند.

تروجان ها : تروجان ها که از اساطیر یونان به نام اسب تروا نامگذاری شده اند، قربانیان را با ظاهری بی ضرر یا مفید فریب می دهند. آنها اغلب به عنوان یک نرم افزار قانونی ظاهر می شوند، اما حاوی عناصر مخربی هستند که اجازه دسترسی غیرمجاز یا انجام فعالیت های غیرقانونی را می دهند.

بات نت ها : بات نت "بات نت چیست؟" شبکه ای از رایانه های در معرض خطر است که به زامبی ها یا ربات ها معروف هستند و توسط یک سرور مرکزی کنترل می شوند. بات‌ نت‌ ها اغلب برای توزیع انبوه هرزنامه، راه‌اندازی حملات DDoS یا انجام سایر فعالیت‌های مخرب استفاده می‌شوند.


چگونه بدافزار بر روی رایانه تأثیر می گذارد؟


بدافزار موجود در رایانه شما می تواند به داده های شخصی شما دسترسی پیدا کند، ایمیل های جعلی از حساب شما ارسال کند، پرونده های برنامه را تغییر داده یا حذف کند، عملکرد رایانه شما را ضعیف کند، تبلیغات ناخواسته را نمایش دهد، پرونده ها را بدون اجازه شما رمزگذاری کند، ایجاد پرونده ها و پوشه های جدید بدون اطلاع شما، کنترل فعالیت شما بدون اجازه و غیره


انواع حملات بدافزاری و راههای جلوگیری از آن


چگونه بدافزار گسترش می یابد؟


روش های مختلفی وجود دارد که بدافزار می تواند به کامپیوتر شما حمله کند. برخی از رایج ترین راه ها عبارتند از:

1. بازدید از وب سایت های در معرض خطر یا مخرب می تواند باعث دانلود خودکار یا نصب بدافزار در سیستم شما شود. این می‌تواند از طریق کیت‌ های بهره‌ برداری، که از آسیب‌ پذیری‌ های نرم‌ افزار نصب‌ شده روی رایانه بازدیدکننده بهره‌ برداری می‌کنند، رخ دهد.

2. بارگیری نرم افزار رایگان یا غیر قابل اعتماد از اینترنت که مخفیانه بدافزار را شامل می شود

3. شبکه‌ های اشتراک‌گذاری فایل، بدافزار ها را می‌توان به‌ عنوان فایل‌ های قانونی، از جمله نصب‌ کننده‌ های نرم‌افزار یا کرک‌ها / keygens، در شبکه‌ های اشتراک‌گذاری فایل peer-to-peer (P2P) پنهان کرد. هنگام دانلود و اجرا، بدافزار بر روی سیستم نصب می شود.

4. ایمیل‌ های فیشینگ اغلب حاوی پیوست‌ های مخربی هستند، مانند اسناد مایکروسافت آفیس آلوده یا فایل‌های اجرایی یا لینک های دانلود از منابع غیر معتبر که می‌توانند هنگام باز شدن، بدافزار را آزاد کنند.

5. اتصال دستگاه های آلوده به ویروس به سیستم شما - بدافزار زمانی می‌تواند پخش شود که درایوهای USB، دیسک‌ های خارجی یا سایر رسانه‌ های قابل جابجایی آلوده به رایانه متصل می‌شوند و سپس بدافزار منتقل و اجرا می‌شود.


چگونه می توان از حملات بدافزار در رایانه جلوگیری کرد؟


داشتن نرم افزار آنتی ویروس به روز نگه داشتن نرم افزار و سیستم عامل، پرهیز از کلیک بر روی لینک های مشکوک یا دانلود فایل ها از منابع نامعتبر، و احتیاط در هنگام مرور اینترنت برای کاهش خطر ابتلا به بدافزارها بسیار مهم است، چندین اقدام موثر برای جلوگیری از حملات بدافزار و باج افزار وجود دارد:


جلوگیری از حملات بدافزار


1. نرم افزار ضد ویروس را نصب کنید


استفاده از نرم افزار آنتی ویروس "خرید آنتی ویروس" به شما کمک می کند تا سیستم و اینترنت را از بدافزار اسکن کنید. اجرای منظم اسکن کامل رایانه برای یافتن بدافزار ، به شما در شناسایی زود هنگام آن کمک می کند و بنابراین می توانید گسترش بدافزار را کنترل کنید. یک نرم افزار ضد ویروس مطمئن همچنین به روزرسانی های منظمی را برای محافظت از سیستم شما در برابر بدافزارهای تازه ایجاد شده ارائه می دهد، این آسیب پذیری هایی را که مهاجمان ممکن است از آنها سوء استفاده کنند به حداقل می رساند.


2. به طور منظم کامپیوتر و نرم افزارها را به روز کنید


هر زمان که سیستم عامل Windows / Mac با آخرین نسخه به روز شد، آنها را نصب کنید. به روز نگه داشتن سیستم عامل Windows یا Mac مشکلات امنیتی مختلفی برطرف می کند. به همین ترتیب به روزرسانی نرم افزار رایانه به جدیدترین نسخه از آن، تهدیدات مخرب تازه ایجاد شده را نیز کاهش می دهد. توصیه این است که از نسخه ویندوز اورجینال استفاده کنید.


3. نرم افزار را از منابع غیر قابل اعتماد بارگیری نکنید


بیشتر کاربران سعی می کنند روش های جایگزینی برای بارگیری رایگان نرم افزارهای پولی برای حل مشکلات خود پیدا کنند. به این ترتیب آنها در آخر نرم افزار یا پاپ آپ هایی را که مخفیانه بدافزار را روی رایانه خود نصب می کنند بارگیری می کنند. بنابراین لازم است که هنگام بارگیری نرم افزار یا کلیک بر روی کوپن ها یا پیوندهای مشکوک از اینترنت هوشیار باشید. به زبان ساده، به هر بارگیری از طریق وب اعتماد نکنید، آنها می توانند مضر باشند.


4. پشتیبان گیری از اطلاعات مهم به طور منظم


یکی از ایمن ترین راه ها برای جلوگیری از بدافزار، گرفتن پشتیبان از برنامه های مهم به درایو ذخیره سازی خارجی یا فضای ذخیره سازی ابری مانند Google Drive است. گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم، نه تنها شما را از حمله بدافزار یا ویروس به رایانه نجات می دهد بلکه در سناریوهای مختلف از دست دادن اطلاعات نیز به شما کمک می کند. در هر صورت اگر داده های خود را به دلیل خرابکاری یا حمله بدافزار از دست داده اید، می توانید با استفاده از یک نرم افزار بازیابی اطلاعات مانند Remo Recover آنها را بازیابی کنید. این یک ابزار کاربر پسند برای بازگرداندن بیش از 300 قالب فایل مانند عکس، فیلم، تصاویر، فایل های صوتی، اسناد و موارد دیگر است.


5. امنیت ایمیل و هرزنامه


پس از دریافت ایمیل، پیوست ها را بررسی کرده و فقط در صورت لزوم آنها را باز کنید. با فعال کردن پسوند پرونده نمایش در ایمیل خود می توانید این کار را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که از باز کردن پیوست های ایمیل .exe خودداری کنید زیرا می توان از آنها برای نصب بدافزار مانند Ransomware استفاده کرد. علاوه بر این، می توانید فیلترهای هرزنامه را نیز تنظیم کنید تا از دریافت ایمیل های ناخواسته جلوگیری کنید.


6. گسترش آگاهی در مورد بدافزار


آموزش افراد در مورد انتشار بدافزار می تواند از حملات بدافزار به رایانه جلوگیری کند. دلیل اصلی افزایش حملات فیشینگ یا بدافزار، عدم آگاهی کاربران در مورد آن است. هنگامی که کاربران در معرض انواع بدافزارها و روش های مختلف کنترل آن قرار می گیرند، پس می توانند از این حملات هوشیار بمانند.


مراقب باشید که در ایمیل ها و وب سایت ها روی چه چیزی کلیک می کنید. هکرها اغلب از ایمیل ها و وب سایت ها برای انتشار بدافزار استفاده می کنند. اگر از شخصی که نمی‌شناسید ایمیلی دریافت کردید، هیچ پیوستی را باز نکنید و روی پیوندها کلیک نکنید. اگر از وب سایتی بازدید می کنید که مشکوک به نظر می رسد، هیچ اطلاعات شخصی را وارد نکنید، با پیروی از این روش‌ های پیشگیری، می‌توانید از رایانه خود در برابر حملات بدافزار و باج‌ افزار محافظت کنید.


سایت نادمارکت فعالیت خود را از سال 94 با ارائه محصولات آنتی ویروس های خانگی و سازمانی - ویندوز - ویندوز سرور و آفیس آغاز نموده و توانست با ارائه خدمات موثر به یکی از برترین و بزرگترین ارائه دهنده محصولات اورجینال تبدیل شود، تا محصولات متنوع و اورجینال را به کاربران ارائه دهد. کارشناسان نادمارکت با پشتیبانی فنی و قدرتمند پاسخگوی همیشگی نیاز های کاربران عزیز جهت بهترین راهنمایی ها و راهکارها در قالب محصولات اورجینال هستند. شما کاربران گرامی میتوانید خرید خود را با خیال راحت و دریافت پشتیبانی کامل انجام دهید.

لطفا قبل از هر گونه سوالی قسمت سوالات متداول مطالعه شود، به صورت کلی ما مشتاقانه آماده هستیم، تا تمام سوالات و نیازهای شما را پاسخگو باشیم.

تلگرام: ID = @nodmarket (فقط ارسال پیام)
وآتس آپ: 09338809387 (فقط ارسال پیام)
تماس 1: 09338809387
تماس 2: 01334556373

نماد اعتماد